PORSCHE

 

Porsche

Porsche logoFerry Porsche 1978V roce 1890, když mu bylo 15 let, poslal z české Saské Kamenice otec Ferdinanda na studium do Vídně, kde pak pracoval v továrně Jacoba Lohrera. V roce 1900 vystavoval v Paříži svůj první vůz. Později byl pozván na velvyslanectví v Bernnu, kde se setkal s Adolfem Hitlerem. Na základě jeho přání navrhl v r. 1934 “volkswagen” – lidový vůz s motorem vzadu. Automobil se začal v roku 1936 masově vyrábět a jeho výroba skončila nedávno. Není bez zajímavosti, že „brouk“ vznikl pouhým přepracováním prototypu Tatra V570 z roku 1933 kopřivnického konstruktéra Ledwinky, s nímž Ferdinand udržoval přátelské styky.  Porsche 550 Spyder James Dean

Ferdinand Porsche pracoval po válce se svým synem Ferrym na návrhu 356, ale zemřel krátce poté, co byl postaven první prototyp. Konstrukce automobilu znovu použila komponenty z Brouka včetně jeho motoru, převodovky a Porsche 356zavěšení. Ale 356 měla vlastní vývoj, dokud většinu VW komponentů nenahradili vlastními - Porschem vyrobenými - částmi. Poslední vozy 356 byly poháněny již motorem navrženým a vyrobeným Porschem. Aerodynamický tvar byl navržen Erwinem Komendem, který také navrhl tělo Brouka.

V 1963, po několika úspěších dosažených v automobilových závodech (jmenovitě s Porsche 911 TargaPorsche 550 Spider), společnost uvedla na trh Porsche 911 se vzduchem chlazeným motorem vzadu. Porsche 911 se stalo nejznámějším modelem automobilky, úspěšným v mnoha závodech i v rallye. Po několika generacích úprav současný model 911 sdílí s původním modelem pouze základní mechanický koncept motoru za zadní nápravou, šestiválcový motor a základní styl. Levnější model se stejnou karoserií, ale z 356 odvozeným pohonem (obsahujícím čtyřválcový motor) byl prodáván jako 912.

Porsche 911Společnost Porsche měla vždy úzký vztah s automobilkou Volkswagenem a v roce 1969 se  na nějaký čas spojily. Během této doby vznikly vozy VW-Porsche 914, 914-6, v roce 1976 přijelo Porsche 912E (jen v USA) a Porsche 924. Většina vozů Porsche 944 byla také postavena z dílů VW. V 1972 se právní forma společnosti změnila z omezeného partnerství na společnost s ručením omezeným (německé AG), protože Ferry Porsche a jeho sestra Louise Piëch nespolupracovali nejlépe. Následovalo zřízení Porsche 914výkonného orgánu, jehož členy nebyli členové rodiny Porsche, a dozorčí rady, pozůstávající hlavně z členů této rodiny. Tato změna měla za následek, že členové rodiny už nebyli ve vedení společnosti. F.A. Porsche vytvořil vlastní značkovou společnost - Porsche Design, která je proslulá exkluzivními hodinkami, slunečnými brýlemi, nábytkem a jinými luxusními produkty. Ferdinand Piëch, který byl zodpovědný za mechanický vývoj sériových a závodních vozů Porsche 911 Carrera 2004Porsche, založil vlastní inženýrskou kancelář a vytvořil pětiválcový řadový dieselový motor pro Mercedes-Benz. Krátce poté přešel do Audi a udělal kariéru v společnosti, kterou zcela ovládl koncern Volkswagen.

První předseda představenstva automobilky Porsche byl Dr. Ernst Führmann, který Porsche 928předtím pracoval jako projektant Porsche motorů. Führmann plánoval přestat s výrobou 911 v sedmdesátých létech a nahradit ho sportovním vozem 928 s V8 motorem vepředu. Jak dnes víme, 911 přežilo, 928 ne. Fuhrmann byl nahrazen na začátku 80. let Peterem W. Schutzem, americkým manažerem. Nejznámějším šéfem se stal v roku 1993 Dr. Wendelin Wiedeking. Porsche 911 TurboWiedeking převzal židli v době, když bylo Porsche velice zranitelné a hrozilo mu převzetí větší společností. Po dobu jeho 14letého funkčního období předělal Porsche do velmi efektivní a v jednu z nejziskovějších automobilek světa.

Vnuk Ferdinanda Porsche, Ferdinand Piëch, byl předsedou a generálním manažerem Porsche Beetleskupiny Volkswagen od 1993 do 2002. Dnes je předseda dozorčí rady. S 12,8% akcií s hlasovacím právem Porsche je také druhý největší individuální vlastník společnosti Porsche AG, po jeho bratranci F.A. Porschem, který vlastní 13,6%. Naopak automobilka Porsche vlastní více než 20 procent koncernu Volkswagen.

Porsche 924Uvedení Porsche Cayenne v roce 2002 také uvedlo novou továrnu v Lipsku, která dnes tvoří téměř polovinu roční produkce. Nový Cayenne Turbo S má druhý nejsilnější motor v historii Porsche a v současné době je nevýkonnějším Porsche P11 Carrerasériovým SUV na světě. V 2004 byla v Lipsku zahájená produkce Carrery GT, která je s cenou 450 000 Eur nejdražším modelem a zároveň nejvýkonnějším supersportovním vozem, jaké kdy Porsche postavilo. Rozšiřování produkce se nezastavilo a o rok později se představil model Cayman, který tvoří přestupní stanici mezi vozy Boxster a 911. V nejbližších letech plánuje Porsche uvést na trh luxusní čtyřdveřové kupé, které ponese jméno Panamera.

 

 

Výběr dle kategorie


Nápověda k search +

- napište požadované klíčové slovo (neklikejte, nemačkejte Enter)
- napište minimálně 3 písmena
- výsledky hledání můžete více omezit použitím více klíčových slov (např. vana mondeo)
- používejte jednotlivá klíčová (např. filtr green punto)
- hledání nerozlišuje diakritiku
- hledá v názvu kategorie, názvu produktu a kódu zboží
- najetím myši na text se zobrazí obrázek, popis a cena zboží
- kliknutím na odkaz zobrazit na pravé straně se zobrazí všechny nalezené položky
- kliknutím na odkaz načíst další se načte více nalezených položek